Miałem okazję konfigurować u klienta dostęp do monitoringu spoza domu na Neostradzie od Orange. Jak to Orange – nie mogło obyć się bez problemów i telefonu na infolinię techniczną. Na szczęście się udało. Zobacz jak.
Aby skonfigurować dostęp do domowej sieci z zewnątrz na Neostradzie potrzebujemy przede wszystkim zarejestrować sobie adres w usłudze DDNS, ponieważ Orange serwuje zmienne adresy IP. Na szczęście są one publiczne. Nie będę się rozpisywać co to takiego, odsyłam do Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/DDNS. W skrócie: wybieramy sobie początek adresu, a nasz domowy router co jakiś czas będzie informować dostawcę usługi o tym, jaki adres IP został nam przydzielony. Wybrałem no-ip.com jako dostawcę usługi. Dla przykładu uznajmy, że zarejestrowałem sobie adres matyspc.ddns.net, gdzie matyspc to moja wymyślona nazwa, a ddns.net to reszta dołożona przez no-ip.com. Dane do swojego DDNS należy wpisać w konfiguracji swojego routera, w przypadku Neostrady okienko wygląda tak:
Wybieramy dostawcę, podajemy nasz pełny adres i dane do logowania. Dzięki temu nasza nazwa matyspc.ddns.net będzie zawsze kierować do tego routera, nawet jeśli dostawca łącza zmieni adres IP.
Do tego momentu nie było żadnego problemu. Okazuje się, że Orange obecnie zaleca użytkownikom używanie protokołu IP v6. Łatwo to zauważyć, ponieważ na końcu loginu do samej usługi jest dopisane /ipv6 jak na tym obrazku:
Należy teraz usunąć końcówkę /ipv6, zapisać i zrestartować router.
Następnym krokiem jest już ustawienie przekierowań portów, które będą potrzebne. Konkretne porty zapewne będzie można sprawdzić w konfiguracji rejestratora monitoringu. Zanim jednak przekierowania zostaną ustawione koniecznie zalecam przypisać stały adres IP w sieci lokalnej dla rejestratora. Przekierowania konfigurujemy w zakładce NAT/PAT.
Po tych wszystkich zabiegach wszystko powinno działać. Należy pamiętać o przejściu na IP v4 i dopiero później ustawić przekierowania.